Η απροσεξία που προκάλεσε το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα με το ελληνικό F‑16 στο Αλμπαθέτε
Η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων ολοκλήρωσε την έρευνα της
Κάποια έγγραφα που παρέμειναν στην καμπίνα του πιλότου θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει την πτώση του ελληνικού F-16 που είχε ως συνέπεια το θάνατο δύο ελλήνων πιλότων και εννέα Γάλλων τον Ιανουάριο στην Αλμπαθέτε.
Το περιστατικό συνέβη κατά τη διάρκεια άσκησης στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και είναι η μεγαλύτερη καταστροφή για τη Συμμαχία εν καιρώ ειρήνης.
Μόνο 7,8 δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του, το ελληνικό F-16 συνετρίβη σε ένα υπόστεγο στο σημείο όπου περίμεναν τη σειρά τους για απογείωση οι Γάλλο.
Στην τελική έκθεση της επιτροπής έρευνας της οποίας προεδρεύει η Ελλάδα με τη συμμετοχή της Ισπανίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και των ΗΠΑ, αναφέρεται, σύμφωνα με την El Pais, ότι αιτία του τραγικού δυστυχήματος ήταν η «τυχαία τροποποίηση» της θέσης της αντιστάθμισης που ελέγχει το πηδάλιο, κατά πάσα πιθανότητα από την τριβή ενός εγγράφου, που επηρέασε την αξιοπλοΐα του αεροσκάφους σημαντικά.
Επιπλέον, το F-16 δεν διαθέτουν προειδοποίηση για την εσφαλμένη θέση, και έτσι το γεγονός πέρασε απαρατήρητο από τους πιλότους μέχρι που ήταν πολύ αργά. Οι προσπάθειες που έγιναν για να διορθωθεί το πρόβλημα κατά τη διάρκεια της πτήσης δεν ήταν επαρκείς. Ο πλευρικός άνεμος, η ασύμμετρη διαμόρφωση του αεροσκάφους και η παρουσία των εξωτερικών δεξαμενών καυσίμων επιδείνωσε την κατάσταση.
Αντίθετα, η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι όλα τα βοηθήματα πλοήγησης και επικοινωνιών λειτούργησαν κανονικά. Οι δύο Έλληνες πιλότοι ήταν έμπειροι και είχαν 1.527 και 1.140 ώρες πτήσης, αντίστοιχα. Ο ένας από τους δύο εκτινάχθηκε από το αεροπλάνο, αλλά δεν μπόρεσε να σώσει τη ζωή του.
Εκτός από τους 11 νεκρούς, άλλοι 17 στρατιωτικοί (10 Ιταλοί και επτά Γάλλοι) τραυματίστηκαν σοβαρά και 16 ελαφρά. Εκτός από το ελληνικό F-16, ένα Mirage 2000 και ένα γαλλικό Alpha Jet καταστράφηκαν ολοσχερώς, ενώ άλλα έξι μαχητικά υπέστησαν σημαντικές ζημιές.