The Hellenic Radio Portal - 15 Years
Choose among all Greek Radios Online!
500+ Greek Stations are here!
Listen live, online Greek Music, Laika, Dance and Mainstream hits,
News, Live Sports and the best Internet radios.
     
E-Daily.gr E-Agenda.gr
Τι ψάχνετε;
Πού;
Πότε;
Πόσο;
  • Όλες
  • Δωρεάν
agenda
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ RSS

13 Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής με την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

13 Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής με την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
ΑΘΗΝΑ - Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Λεωφόρος Ανδρέα Συγγρού 364, 176 74 Καλλιθέα, Tηλέφωνο: +30 2108778396, +30 2108778398
http://www.snfcc.org
Ημερομηνίες: από 23/3/2017 έως 9/4/2017
ΜΑΡ 2017
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ΑΠΡ 2017
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930


– Οι τιμές εισιτηρίων της δοκιμαστικής περιόδου για τις 7 παραγωγές των «Ημερών Λατρευτικής Μουσικής», είναι: € 12, 15 / Φοιτητικό, παιδικό € 8.

– Η είσοδος στη συναυλία της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας είναι ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μία ώρα πριν την έναρξη, στα ταμεία της Εναλλακτικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ.

Η προπώληση πραγματοποιείται:
– στα ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (καθημερινά 09.00-21.00)
– στο Θέατρο Ολύμπια (Τρίτη – Κυριακή 09.00-21.00 & Δευτέρα 09.00-16.00) και
– στο www.nationalopera.gr

πληροφορίες

Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ξεκινά τη δοκιμαστική λειτουργία της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με τις «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής», έναν κύκλο εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στη σημαντικότερη, ίσως, θεματολογία της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας, τη λατρεία. Ο φετινός πρώτος κύκλος των «Ημερών Λατρευτικής Μουσικής» είναι αφιερωμένος στα «Ανθρώπινα και Θεία Πάθη».

Οι «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής», οι οποίες θα παρουσιάζονται κάθε χρόνο στην Εναλλακτική Σκηνή, κατά την περίοδο του Πάσχα, απαρτίζονται από εκδηλώσεις με κοινό θεματικό άξονα, αλλά πολύ ευρείες αισθητικές και εννοιολογικές στοχεύσεις.

Από τις 23 Μαρτίου έως τις 9 Απριλίου, η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ παρουσιάζει συναυλίες, παραστάσεις μουσικού θεάτρου και performances, αναδεικνύοντας την πολυδιάστατη συμβολή της λατρευτικής μουσικής στην ανάπτυξη και την εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού.

Αναλυτικά, το πρόγραμμα των Ημερών Λατρευτικής Μουσικής, έχει ως εξής:

– Communio
23, 24 Μαρτίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30
Μουσική διεύθυνση-ιδέα Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Σκηνοθετική επιμέλεια Κατερίνα Ευαγγελάτου
Επιμέλεια σκηνικού χώρου-κοστούμια Εύα Μανιδάκη
Φωτισμοί Ελευθερία Ντεκώ
Με το μουσικό σύνολο Latinitas Nostra: Ευγένιος Βούλγαρης (γιαϊλί ταμπούρ), Ιάσων Ιωάννου (βιολοντσέλο), Θοδωρής Κίτσος (θεόρβη), Ηλίας Λιβιεράτος (βιόλα), Σίμος Παπάνας (βιολί), Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε), Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο)

Ερμηνεύουν:
Μαρία Παλάσκα (υψίφωνος)
Γεώργιος Σταύρου (ιεροψάλτης)
Μαριάννα Πολυχρονίδη (ηθοποιός)
Νικόλας Παπαγιάννης (ηθοποιός)

Η σκηνοθέτρια Κατερίνα Ευαγγελάτου και το μπαρόκ σύνολο Latinitas Nostra, γνωστό και από τα τολμηρά μουσικά παντρέματα που προτείνει τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζουν, με μορφή συμποσίου, μια νέα ανάγνωση του Άσματος Ασμάτων – στην παραμεθόριο Ανατολής και Δύσης. Ένα  μουσικοθεατρικό δρώμενο, με αφετηρία ένα από τα ομορφότερα και ερωτικότερα θρησκευτικά κείμενα που γράφτηκαν ποτέ.

Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος σημειώνει για το Communio: «Στο πρότυπο μιας Αγάπης, δηλαδή ενός κοινού γεύματος σε μια πρωτοχριστιανική κοινότητα, αναζητήσαμε την αλήθεια των προθέσεών μας, καθήμενοι και πάλι γύρω από ένα τραπέζι, ίσως πιο επίσημο αυτήν τη φορά, αλλά όχι λιγότερο εορταστικό. Λίγο πριν η ιδιοτέλεια για την οποία μιλάει ο Απόστολος Παύλος στην Α’ προς Κορινθίους Επιστολή ξαναπάρει το πάνω χέρι και το γλεντοκόπημα αποβάλει τη Θεία Ευχαριστία, όσο ακόμη υπάρχει η συνείδηση ενός δεσμού, μες σε αυτό τον κόσμο αλλά αναγκαστικά όχι αυτού του κόσμου, ψάχνουμε τον εαυτό μας εκεί που παιδιόθεν μάς είναι πλέον οικείο: στο μαζί, όπου Εγώ και Εμείς, Σάρκα και Ψυχή, Ανατολή και Δύση, δεν είναι εμπορικές εταιρίες με αντικρουόμενα συμφέροντα, αλλά τυχαία δίπτυχα της ίδιας ανθρώπινης ανάγκης».

– Caravaggio: Ζώσες εικόνες
29, 30 Μαρτίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30
Σκηνοθεσία – εικαστικό δρώμενο Ομάδα Teatri 35 (Γκαετάνο Κότσα, Φραντσέσκο Οττάβιο Ντε Σάντις, Αντονέλλα Παρέλλα)
Φωτισμοί Τζεννάρο Μαρία Σεντρανγκόλο

Ερμηνεύουν
Δημήτρης Καρακαντάς, βιολί
Θεόδωρος Κίτσος, νυκτά έγχορδα
Δήμος Γκουνταρούλης, τσέλο

Θα ακουστούν αποσπάσματα από έργα των Αλεσσάντρο Πιτσινίνι, Γιόχαν Χιερόνυμους Κάπσμπεργκερ, Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Χάινριχ Ίγκνατς Μπίμπερ και Αντόνιο Μπερτάλι.

Την άνοιξη του 1606 ο Καραβάτζιο εγκαταλείπει τη Ρώμη, κυνηγημένος, και περιπλανιέται στη Νάπολη, τη Σικελία και τη Μάλτα. Θα δολοφονηθεί λίγο αργότερα, το 1610, έχοντας επιστρέψει στη Νάπολη και έχοντας ήδη δημιουργήσει ένα μεγάλο ρεύμα από μαθητές και μιμητές. Ανάμεσα στο φως και στο έρεβος, η ομάδα Teatri 35 με τη συνοδεία ενός συνόλου που ερμηνεύει μουσική μπαρόκ, μας προτείνει μέσω της τέχνης της ζώσας εικόνας, μερικές ματιές στο τέλος του μεγάλου αυτού «καταραμένου» ζωγράφου. Την «υλοποίηση» των πινάκων συνοδεύει ένα σύνολο, όπου συμμετέχουν μερικοί από τους σημαντικότερους Έλληνες μουσικούς της μπαρόκ μουσικής, οι Δημήτρης Καρακαντάς, Θεόδωρος Κίτσος και Δήμος Γκουνταρούλης.

H Ιταλική Ομάδα Teatri 35, η οποία από το 2010 έχει διακριθεί στην τέχνη της ζώσας εικόνας, σημειώνει: «Η παράσταση βασίζεται σε μια μακρά πειραματική εμπειρία, όπου ο κυρίαρχος ρόλος ανήκει πάντα στο σώμα του ηθοποιού. Τελικός στόχος δεν είναι η ανασύνθεση του πίνακα, αλλά η διερεύνηση ενός τρόπου ερμηνείας, όπου το σώμα αποτελεί απλώς ένα όργανο, όπως ένα ύφασμα ή ένα καλάθι. Ο ηθοποιός κινείται στη σκηνή παράγοντας ήχους, σαν οι κινήσεις του να είναι μέρος μιας παρτιτούρας. Κάθε του κίνηση εξαρτάται από μια αλυσίδα από γρανάζια και συνιστά αναπόσπαστο μέρος μιας αλληλουχίας εντελώς απαραίτητων κινήσεων. Τίποτα δεν συμβαίνει τυχαία, τίποτα δεν είναι περιττό.

Η δυναμική της κατασκευής ισορροπεί με το ρυθμό της μουσικής, με το παγωμένο κάδρο, που τραβήχτηκε κατά την εξέλιξη μιας δράσης, το οποίο αναγκάζει τους μύες να τεντωθούν, να γίνουν έντονοι, παλλόμενοι. Ο Καραβάτζο υπήρξε ένα θεόσταλτο συναπάντημα στο μονοπάτι μας. Μετατρέποντας ένα πείραμα σε παράσταση, ανακαλύψαμε εκ νέου ένα είδος θεάτρου όπου το σώμα, ατελές από τη φύση του, αναδεικνύεται μέσα από ένα δειλό παιχνίδι φωτός και σκιάς, που περισσότερο αποκαλύπτει σταδιακά τα πράγματα, παρά τα φανερώνει. Όπως και στους πίνακες του Καραβάτζο, μια έκρηξη φωτός φτάνει σε μας για τη χάρη που λάβαμε».

– Διά Χριστόν Σαλοί: Μια Stand-up λειτουργία
31 Μαρτίου & 1 Απριλίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Μουσική διεύθυνση Δημήτρης Κούντουρας
Stand-up κωμικός Δημήτρης Δημόπουλος
Συμμετέχει το σύνολο παλιάς μουσικής ExSilentio (Ιάσων Μαρμαράς, Φλώρα Παπαδοπούλου, Annemarie Podesser, Ηλέκτρα Μηλιάδου, Δημήτρης Κούντουρας).

Θα ακουστούν αποσπάσματα από τα Κάρμινα Μπουράνα (12ος αι.). τον Κώδικα της Βαμβέργης (13ος αι.) και τον Κώδικα του Βατικανού (16ος αι.), συνθέσεις των Τάβενερ και Φαίρφαξ καθώς επίσης μία πασχαλινή σεκουέντσα (11ος αι.).

Μεταξύ θεολογίας και κωμωδίας, η παράσταση αυτή, όπου το stand-up και η παλαιά μουσική συνυπάρχουν επί ίσοις όροις, επιχειρεί να προσεγγίσει δύο σημαντικές θεολογικές έννοιες με εντελώς απροσδόκητα εργαλεία. Σημείο εκκίνησης της βραδιάς οι μορφές των «διά Χριστόν σαλών», οι οποίοι υπερέβαιναν τα όρια της λογικής και του κοινωνικά αποδεκτού, ερχόμενοι έτσι σε αμεσότερη επαφή με τον Θεό. Ο stand-up κωμικός και λιμπρετίστας Δημήτρης Δημόπουλος θα συναντηθεί επί σκηνής με το σύνολο παλιάς μουσικής Ex Silentio, που διευθύνει ο Δημήτρης Κούντουρας.

Ο Δημήτρης Κούντουρας σημειώνει: «Η παράσταση, με βασικό άξονα τη σαλότητα, ακολουθεί και εμπνέεται από το τελετουργικό της γιορτής των τρελών, ενώ το μουσικό της ανάλογο εκφράζεται με τα σκωπτικά και βακχικά τραγούδια από τον κώδικα Buranus (11ος-13ος αιώνας), γνωστά και ως Κάρμινα Μπουράνα. Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με μοτέτα της ars antiqua και με εκκλησιαστικούς ύμνους του όψιμου Μεσαίωνα, περίτεχνης τεχνοτροπίας και συχνά παρωδικού ύφους. Η τελική πολυφωνική ενότητα με θρησκευτική και κοσμική αγγλική μουσική εκφράζει την ψυχική ανάταση του πιστού μετά τις δοκιμασίες· κατ’ επέκταση το αναπόφευκτο της πνευματικής κάθαρσης.

Η μουσική έρχεται σε αντίθεση, αλληλοσυμπληρώνει ή ενίοτε σχολιάζει τη δράση και το λόγο του stand–up κωμικού ηθοποιού, δίνοντας μια ιδέα, ή καλύτερα, μια ερμηνεία της σαλότητας».

– Έρωτας έρημος τόπος: Δύο κύκλοι τραγουδιών για τη Μαρία Φαραντούρη
2 Απριλίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30

Μαρία Φαραντούρη, σολίστ
Βασιλική Καραγιάννη, υψίφωνος
Τάσης Χριστογιαννόπουλος, βαρύτονος
Σύνθεση – πιάνο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης

Συμμετέχουν:
Τάκης Φαραζής πιάνο
Ντέιβιντ Λιντς πνευστά
Μιχάλης Πορφύρης τσέλο

Σε διάλογο με τη θεματολογία του φεστιβαλικού κύκλου, η ερμηνεύτρια Μαρία Φαραντούρη και οι μονωδοί Βασιλική Καραγιάννη και Τάσης Χριστογιαννόπουλος θα παρουσιάσουν κύκλους τραγουδιών των Μίκη Θεοδωράκη και Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη.

Στο πρώτο μέρος θα ακουστεί ο κύκλος τραγουδιών «Ο έρωτας τελειώνει τραγικά» του πιανίστα και συνθέτη Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη, σε στίχους και κείμενα Αγαθής Δημητρούκα. Επτά τραγούδια κλασικής φόρμας και μεταμοντέρνου ύφους, που γράφτηκαν ειδικά για τη Μαρία Φαραντούρη, έχουν μελοποιηθεί αντλώντας στοιχεία από διαφορετικούς κόσμους: στοιχεία τζαζ, ροκ, δημοτικής και κλασικής μουσικής παράδοσης. Τα επτά τραγούδια –που ουσιαστικά αποτελούν ένα ενιαίο ραψωδικό έργο– βασίζονται εξ ολοκλήρου σε πέντε νότες, δηλαδή στο βασικό θεματικό μοτίβο του πρώτου τραγουδιού («Λέανδρος και Ηρώ»), που αναδιαμορφώνεται ανάλογα για κάθε επόμενο μύθο και αποτελεί το συνδετικό κρίκο ολόκληρου του έργου.

Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς παρουσιάζεται το έργο «Η Βεατρίκη στην οδό μηδέν» του Μίκη Θεοδωράκη. Ένας κύκλος τραγουδιών για φωνή και πιάνο, βασισμένος σε δέκα ποιήματα του Διονύση Καρατζά και δύο του ίδιου του συνθέτη. Έργο του 1987, αποτελεί τον τρίτο κύκλο τραγουδιών από την τετραλογία του Θεοδωράκη με τίτλο «Το τετράφυλλο δάκρυ», που έχει ως επίκεντρο τον ελλαδικό έρωτα. Η Βεατρίκη συμβολίζει τον ιδανικό έρωτα, είτε στο πρόσωπο μιας γυναίκας είτε στην ίδια τη ζωή σε κάθε έκφανσή της.

– Παραφράσεις ιερών κειμένων
4, 5 Απριλίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30

Σύνθεση-αυτοσχεδιασμός στο πιάνο Αντώνης Ανισέγκος
Ερμηνεύει η Ράνια Οικονομίδου
Κείμενα: Ευγένιος Αρανίτσης, Γιώργος Κοροπούλης, Έρση Σωτηροπούλου, Γιάννης Μακριδάκης

Τέσσερις σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς παραφράζουν κείμενα των Ευαγγελιστών, καθώς και άλλων ιερών κειμένων, με τη συνοδεία στο πιάνο του αυτοσχεδιαστή Αντώνη Ανισέγκου. Ο διάλογος με τα ιερά κείμενα είναι μια δημιουργική πρακτική αιώνων, που έχει προκαλέσει ορισμένα από τα σημαντικότερα αριστουργήματα της λογοτεχνίας. Σε άμεσο διάλογο με τους Ευαγγελιστές, οι Ευγένιος Αρανίτσης, Γιώργος Κοροπούλης, Έρση Σωτηροπούλου και Γιάννης Μακριδάκης θα αντιτάξουν τη δημιουργική τους φωνή στα βασικά κείμενα της χριστιανικής πίστης, δημιουργώντας νέα κείμενα.

Η ιδέα των παραφράσεων των ιερών κει­μένων, στο πλαίσιο των «Ημερών Λατρευτι­κής Μουσικής», προέκυψε από την ανάγκη να εξεταστεί εκ νέου η υπάρχουσα παράδοση της λατρευτικής μουσικής και λογοτεχνίας, αυτή τη φορά όμως μέσα από την προοπτική συνύπαρξης ενός σύγχρονου μουσικού και λογοτεχνικού αυτοσχεδιασμού.

Βάση για τους τέσσερις συγγραφείς, τον Ευγένιο Αρανίτση, τον Γιώργο Κοροπούλη, την Έρση Σωτηροπούλου και τον Γιάννη Μακριδάκη, στάθηκε η πλούσια θεματολογία των βιβλικών κειμένων. Αποτέλεσε ένα ελεύθερο πλαίσιο μέσα στο οποίο είχαν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν παραλλαγές πάνω σε θέματα της επιλογής τους. Έτσι, λόγου χάριν, ο Γιάννης Μακριδάκης κινήθηκε πάνω σε μία αλληγορική καταγραφή που συνδέει την ιστορία της προδοσίας του Ιησού με τη σύγχρονη κοινωνία, μέσα από αναγνώσεις και μετα-αναγνώσεις. Αντίστοιχα, η Έρση Σωτηροπούλου εστί­ασε στο Απολυτίκιο των Χαιρετισμών.

Τα κείμενα θα αποδώσει η ηθοποιός Ράνια Οικονομίδου, ενώ στο μουσικό σκέλος η λογική του θέματος και των παραλλαγών θα εκπληρωθεί από τον, καθιερω­μένο στην αυτοσχεδιαστική σκηνή, συνθέτη και πιανίστα Αντώνη Ανισέγκο, ο οποίος ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.

– Ο Κυανοπώγωνας στη Via Crucis
6 Απριλίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30
Πιάνο: Γιώργος Κωνσταντίνου
Πριόνι-σφυρί: Νίκος Γιούσεφ

Η μοναδική όπερα του Μπέλα Μπάρτοκ «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα» γίνεται η πλατφόρμα για  την προσέγγιση του θέματος του θείου και του ανθρώπινου πάθους. Σε μια παράλληλη ανάγνωση της πορείας του Κυανοπώγωνα και της Via Crucis, της πορείας του Ιησού προς τον Γολγοθά, ο πιανίστας Γιώργος Κωνσταντίνου ανασυνθέτει το υλικό των Μπάρτοκ και Λιστ, για έναν απρόσμενο συνδυασμό οργάνων: πιάνο, πριόνι και σφυρί. Το πριόνι μεταφράζει μουσικά τους λυγμούς των συζύγων του Κυανοπώγωνα, αλλά και το θρήνο για τα Πάθη του Ιησού.

Ο διακεκριμένος πιανίστας Γιώργος Κωνσταντίνου, σημειώνει: “Όπως ο Ιησούς στο Δρόμο του Σταυρού, έτσι και ο Κυανοπώγωνας περνάει ένα Γολγοθά, κουβαλάει ένα σταυρό. Το τέλος του είναι κατά κάποιο τρόπο προδια­γεγραμμένο, ενώ την πορεία του υπάρχουν οι πόρτες-σύμβολα, όπως αντίστοιχα οι στάσεις στην πορεία του Ιησού. Υπάρχει ένα στοιχείο οικειοθελούς παράδοσης στη μοίρα. Ο Κυανοπώγωνας αποδέχεται αυτό που του συμβαίνει, δεν προσπαθεί να το πολεμήσει. Και τα δύο μουσικά έργα έχουν ένα σκοτεινό μουσικό θέμα, όπου ενυπάρχει το στοιχείο του θρήνου. Αυτόν ακριβώς επιχειρεί να αποδώσει η εισαγωγή του πριονιού στη μεταγραφή που θα ακουστεί. Στον Κυανοπώγωνα ξεπρο­βάλλει κατά διαστήματα ένας λυγμός, ένας αναστεναγμός πίσω από τις κλειστές πόρτες, όπου βρίσκονται οι προηγούμενες γυναίκες του κεντρικού χαρακτήρα. Το πριόνι αναπαράγει με εκπληκτική ακρίβεια το ηχόχρωμα του λυγμού· θυμίζει την ανθρώπινη φωνή, παράλληλα όμως και κάτι απόκοσμο που στοιχειώνει.

Αρχικά υπήρξε, επίσης, η σκέψη για τη χρήση σφυριού πάνω σε δοκάρι, ανε­ξάρτητα από το πριόνι. Εντέλει αποφασίστηκε ο ίδιος μουσικός να εναλλάσσει το παίξιμο του πριονιού με το δοξάρι του, με την κρούση του σφυριού πάνω στο ίδιο το πριόνι. Η χαρακτηριστική σκληρότητα της κρούσης του σφυριού η οποία, όμως, μπορεί να αποδώσει πλούτο χρωματισμών ανάλογα με τη δύναμη που θα του ασκηθεί, λειτουργεί στην περίπτωση αυτή ως αντίβαρο του κλάματος. Δημιουργείται, έτσι, άλλοτε ένας πολύ ρεαλιστικός ήχος καρφώματος, και άλλοτε ένας πιο μελωδικός ήχος. Στο έργο του Λιστ, η μουσική χωρίζεται, κατά κάποιο τρόπο, σε δύο μέρη: στα χορωδιακά που παραπέμπουν σε παλαιότερη μουσική, εξίσου γοητευτική αλλά πιο απλή στη δομή της, και στα πιο χρωματικά και σκληρά, εκ διαμέτρου αντίθετα με τα πρώτα. Ο ρόλος του καθενός από τα όργανα διαφοροποιείται ανάλογα. Η επιλογή των αποσπασμάτων από το κάθε έργο έγινε με γνώμονα την ανάδειξη της κοινής τους πορείας· αυτός είναι και ο λόγος που από το Δρόμο του Σταυρού τελευταίο ακούγεται το θέμα της αποκαθήλωσης και παραλείπονται τα επόμενα, σε αναλογία με το τέλος του Κυανοπώγωνα».

– Τζοακίνο Ροσσίνι, Μικρή επίσημη λειτουργία
7, 9 Απριλίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30

Μουσική διεύθυνση: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Διεύθυνση χορωδίας: Δημήτρης Κτιστάκης
Συμμετέχουν:
Θεοδώρα Μπάκα, υψίφωνος
Νίκος Σπανός άλτο
Βασίλης Καβάγιας, τενόρος
Τάσος Αποστόλου, βαθύφωνος
Θοδωρής Τζοβανάκης, πιάνο
Σοφία Ταμβακοπούλου, πιάνο
Κώστας Ράπτης, μπαγιάν
Συμμετέχουν μέλη της Χορωδίας της ΕΡΤ

Η «Μικρή επίσημη λειτουργία» γράφτηκε το 1863, περισσότερα από 30 χρόνια αφού ο Ροσσίνι είχε σταματήσει να συνθέτει για την όπερα, και χαρακτηρίστηκε από τον ίδιο ως «το τελευταίο από τα θανάσιμα αμαρτήματα του γήρατος». Παρουσιάστηκε στο Παρίσι, σε πολύ μικρό κύκλο καλεσμένων του κόμη Πιγιέ-Ουίλ, στην αρχική εκδοχή για δύο πιάνα, αρμόνιο και 12 τραγουδιστές.

Λόγω των περιορισμένων μουσικών δυνάμεων, ασυνήθιστων για θρησκευτικό έργο, η Λειτουργία ονομάστηκε «μικρή». Κατά τα λοιπά η παρτιτούρα καταλαμβάνει 150 σελίδες στην εκδοχή δωματίου και περιλαμβάνει όλα τα βασικά μέρη μιας λει­τουργίας. Στην τελευταία σελίδα του χειρογράφου ο Ροσσίνι σημείωσε: «Αγαπημένε Κύριε, ιδού λοιπόν ολοκληρώθηκε αυτή η φτωχική μικρή λειτουργία. Άραγε έγραψα ένα κομμάτι θρησκευτικής ή μήπως βέβηλης μουσικής; Γεννήθηκα για την κωμική όπερα, όπως ξέρεις καλά. Χωρίς σπουδαία τεχνική, με λίγη καρδιά, αυτό είναι όλο. Ας είσαι ευλογημένος και χάρισέ μου τον παράδεισο».

Το 1867, ο Ροσσίνι ενορχήστρωσε τη «Μικρή επίσημη λειτουρ­γία». Προσδοκώντας την παρουσίασή της σε εκκλησία και επειδή δεν τον ικανοποι­ούσαν οι εκκλησιαστικές χορωδίες αγοριών, ζήτησε επανειλημμένα άδεια από τον Πάπα να παρουσιάσει το έργο με γυναικείες φωνές, κάτι που απαγορευόταν στους καθολικούς ναούς. Το αίτημά του απορρίφθηκε, κι έτσι στην ορχηστρική εκδοχή της η «Μικρή επίσημη λειτουργία» παρουσιάστηκε μόνο μετά το θάνατο του συνθέτη, το 1869 και πάλι σε έναν κοσμικό χώρο, στο Ιταλικό Θέατρο στο Παρίσι.

Η παρουσίαση του έργου στις «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής» επιχειρεί να αναβιώσει την πρώτη ιδιωτική εκτέλεση, αντικαθιστώντας το αρμόνιο με ακορντεόν, όπως εξάλλου φέρεται να ήταν η αρχική ιδέα του Ροσσίνι την οποία όμως εκείνη την περίοδο έκρινε ως πολύ «κοσμική» για το θρησκευτικό χαρακτήρα του έργου.

– Συναυλία Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας «ΕΛΒΥΧ»
8 Απριλίου 2017 / Ώρα έναρξης 20.30
Είσοδος Ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μία ώρα πριν την έναρξη, στα ταμεία της Εναλλακτικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ.

Χοράρχης: Γιώργος Κωνσταντίνου

Σε διάλογο με τη «Μικρή επίσημη λειτουργία», ένα από τα σημαντικότερα σύνολα βυζαντινής μουσικής που ιδρύθηκε το 1977 από τον αείμνηστο Λυκούργο Αγγελόπουλο, παρουσιάζει ύμνους και αποσπάσματα αναγνωσμάτων από την Υμνολογία της περιόδου του Τριωδίου και από τη Νεκρώσιμο Ακολουθία, καθώς και ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας.

Η παράσταση επιχειρεί να δώσει μία, κατά το δυνατό πληρέστερη, εικόνα για το πώς αντιμετωπίζεται η θεματική των Παθών από την υμνογραφική, μουσική και λειτουργική παράδοση. Ξεκινάει με έναν ύμνο της περιόδου του Τριωδίου, που αναφέρεται στο τι είναι πάθος, αμαρτία, θάνατος, σύμφωνα με την ορθόδοξη θεώρηση. Ακολουθεί η υμνολογία της Νεκρώσιμης Ακολουθίας, με κύριο άξονα το πώς αντιμετωπίζει ο άνθρωπος το πάθος και την απώτερη συνέπειά του, το θάνατο. Ακολουθεί το βασικό κομμάτι της θείας παρέμβασης για την πρόσληψη του ανθρωπίνου πάθους από τον Θεό: το κομμάτι του Θείου Πάθους και η υμνολογία της Μεγάλης Εβδομά­δας. Τέλος, έρχεται η κάθαρση του πάθους με την Ανάσταση.

Πρόθεση είναι να δημιουργηθεί μια εμπειρία που δεν λειτουργεί μόνο σε νοηματικό επίπεδο. Μουσικά επιλέχθηκαν ύμνοι που καλύπτουν όλο το φάσμα της βυζαντινής και μεταβυζαντινής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Υπάρχουν μέλη παλαιότερα και νεότερα, συλλαβικά και μελισματικά, αλλά και εμμελής απαγγελία, των οποίων η κατάλληλη διαδοχή δημιουργεί μια συνεχή και ενδιαφέρουσα ροή που οδηγεί στη θριαμβευτική κατάληξη.

Η συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Λυκούργου Αγγελόπουλου.

ΤΑ ΔΙΚΑ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΑ
Tο e-radio.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.


Μουσική
Το JazZoo Concert Series συμμετέχει επίσημα στην Παγκόσμια Ημέρα Jazz 2017
ΑΘΗΝΑ

Το JazZoo Concert Series συμμετέχει επίσημα στην Παγκόσμια Ημέρα Jazz 2017

30/4/2017

We Three Live
ΑΘΗΝΑ

We Three Live

Half Note Jazz Club - 28/4/2017 - 1/5/2017

Slap n Panic Fest Vol. 5
ΑΘΗΝΑ

Slap n Panic Fest Vol. 5

An Club - 30/4/2017

ΜΟb Trio Live
ΑΘΗΝΑ

ΜΟb Trio Live

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων - 30/4/2017

1ο En Lefko Film Festival
ΑΘΗΝΑ

1ο En Lefko Film Festival

Σινεμά - 26/4/2017 - 3/5/2017

Καίτη Γαρμπή & Στέλλα Καλλή Live
ΑΘΗΝΑ

Καίτη Γαρμπή & Στέλλα Καλλή Live

15/4/2017 - 30/4/2017

Ο Όθωνας Μεταξάς ξανά στο Passport Κεραμεικός
ΑΘΗΝΑ

Ο Όθωνας Μεταξάς ξανά στο Passport Κεραμεικός

PassPort Κεραμεικός - 23/4/2017 - 7/5/2017

Mamma Mia: Οι παραστάσεις συνεχίζονται και τον Απρίλιο!
ΑΘΗΝΑ

Mamma Mia: Οι παραστάσεις συνεχίζονται και τον Απρίλιο!

Θέατρο Ακροπόλ - 29/3/2017 - 30/4/2017

Τα Πουλιά Ανήκουν στον Ουρανό
ΑΘΗΝΑ

Τα Πουλιά Ανήκουν στον Ουρανό

Six D.O.G.S. - 1/5/2017

Ανοιξιάτικο πάρτυ με τη Μαριέττα Φαφούτη στο ΚΠΙΣΝ
ΑΘΗΝΑ

Ανοιξιάτικο πάρτυ με τη Μαριέττα Φαφούτη στο ΚΠΙΣΝ

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος - 1/5/2017

Πέρα από τη φύση
ΑΘΗΝΑ

Πέρα από τη φύση

Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου - 5/4/2017 - 15/6/2017

O Νίκος Καλογερόπουλος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
ΑΘΗΝΑ

O Νίκος Καλογερόπουλος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

Γυάλινο Μουσικό Θέατρο - 3/5/2017 - 10/5/2017

Μουσική και Συμβολισμός στον 20ό και 21ο αιώνα
ΑΘΗΝΑ

Μουσική και Συμβολισμός στον 20ό και 21ο αιώνα

Ελληνοαμερικανική Ένωση - 3/5/2017

Evita
ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Evita

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά - 3/5/2017 - 28/5/2017

Λάμπα θυέλλης: βραδιές λόγου και μουσικής με τη Λίνα Νικολακοπούλου στη Σφίγγα
ΑΘΗΝΑ

Λάμπα θυέλλης: βραδιές λόγου και μουσικής με τη Λίνα Νικολακοπούλου στη Σφίγγα

Σφίγγα Music Theatre - 1/3/2017 - 3/5/2017

Η Άννα-Μαρία Μπιλίδα και ο Παναγιώτης Λάμπουρας ζωντανά στον Σταυρό του Νότου
ΑΘΗΝΑ

Η Άννα-Μαρία Μπιλίδα και ο Παναγιώτης Λάμπουρας ζωντανά στον Σταυρό του Νότου

Σταυρός Του Νότου / +(plus) - 4/5/2017

Battle of the Bands 2016-17 στη Θεσσαλονίκη
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Battle of the Bands 2016-17 στη Θεσσαλονίκη

Eightball - 4/5/2017

Λάργκο, The Sailing Tomatoes & Ζητιάνοι Live
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Λάργκο, The Sailing Tomatoes & Ζητιάνοι Live

WE - 4/5/2017

Α Victim Of Society Present Freaktown
ΑΘΗΝΑ

Α Victim Of Society Present Freaktown

Ρομάντσο - 4/5/2017

FASMA Festival 2017
ΑΘΗΝΑ

FASMA Festival 2017

4/5/2017 - 7/5/2017

Πέτρος Κλαμπάνης Live
ΑΘΗΝΑ

Πέτρος Κλαμπάνης Live

4/5/2017

Οι Opera Chaotique Live στο Μύλος Club
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΚΕΡΔΙΣΤΕΟι Opera Chaotique Live στο Μύλος Club

Μύλος Club - 5/5/2017

V concert Ελληνικής Δημοτικής Κλασικής Μουσικής
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

V concert Ελληνικής Δημοτικής Κλασικής Μουσικής

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης - 5/5/2017

Ο Μιχάλης Χατζηγιάννης στο Θέατρο Βεργίνα
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ο Μιχάλης Χατζηγιάννης στο Θέατρο Βεργίνα

Θέατρο Βεργίνα - 5/5/2017 - 6/5/2017

Η Ρίτα Αντωνοπούλου στη Σφίγγα
ΑΘΗΝΑ

Η Ρίτα Αντωνοπούλου στη Σφίγγα

Σφίγγα Music Theatre - 5/5/2017

Γιώργος και  Σταύρος Μυλωναδάκης Live
ΑΘΗΝΑ

Γιώργος και Σταύρος Μυλωναδάκης Live

21/4/2017 - 26/5/2017

Ο Μπάμπης Τσέρτος επιστρέφει στον Ρυθμό Stage
ΑΘΗΝΑ

Ο Μπάμπης Τσέρτος επιστρέφει στον Ρυθμό Stage

Ρυθμός Stage - 28/4/2017 - 12/5/2017

Ο Ερωτόκριτος, του Δημήτρη Μαραμή
ΑΘΗΝΑ

Ο Ερωτόκριτος, του Δημήτρη Μαραμή

5/5/2017 - 21/5/2017

Vassilikos Live: Για 2 εμφανίσεις στο Gazarte
ΑΘΗΝΑ

Vassilikos Live: Για 2 εμφανίσεις στο Gazarte

Gazarte - 28/4/2017 - 5/5/2017

H ΕΛΣ εγκαινιάζει το ΚΠΙΣΝ με την παραγωγή χορού «Τοπία»
ΑΘΗΝΑ

H ΕΛΣ εγκαινιάζει το ΚΠΙΣΝ με την παραγωγή χορού «Τοπία»

31/3/2017 - 10/5/2017

Η Μαρίζα Ρίζου γιορτάζει τον νέο της δίσκο, Μεγάλη Γιορτή
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η Μαρίζα Ρίζου γιορτάζει τον νέο της δίσκο, Μεγάλη Γιορτή

Μύλος Club - 6/5/2017

Συναυλία αφιερωμένη στη Μητέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
ΑΘΗΝΑ

Συναυλία αφιερωμένη στη Μητέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μέγαρο Μουσικής - 6/5/2017

Ο Βασίλης Λέκκας για τρεις εμφανίσεις στο Ρυθμός Stage
ΑΘΗΝΑ

Ο Βασίλης Λέκκας για τρεις εμφανίσεις στο Ρυθμός Stage

Ρυθμός Stage - 29/4/2017 - 13/5/2017

Ο Κ.Βήτα για μια ακουστική συναυλία στη Σύρο
ΣΥΡΟΣ

Ο Κ.Βήτα για μια ακουστική συναυλία στη Σύρο

6/5/2017

Fliptrix & Dabbla Live
ΑΘΗΝΑ

Fliptrix & Dabbla Live

PassPort Κεραμεικός - 6/5/2017

Οι Drab Majesty Live στην Αθήνα
ΑΘΗΝΑ

Οι Drab Majesty Live στην Αθήνα

Death Disco - 6/5/2017

Πες το πρέστο με μαέστρο
ΑΘΗΝΑ

Πες το πρέστο με μαέστρο

Μέγαρο Μουσικής - 7/5/2017


Ελβετός φέρεται να κατασκόπευε τη γερμανική εφορία

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ελβετός φέρεται να κατασκόπευε τη γερμανική εφορία

Συνελήφθη από την γερμανική αστυνομία 

Ο «τρελός» Φινλανδός τερμάτισε πρώτος με την Mercedes στο GP της Ρωσίας

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ο «τρελός» Φινλανδός τερμάτισε πρώτος με την Mercedes στο GP της Ρωσίας

Η πρώτη «πρωτιά» στην καριέρα του Μπότας 

Δολοφονημένος στην αυλή του σπιτιού του βρέθηκε 37χρονος στον Βόλο

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Δολοφονημένος στην αυλή του σπιτιού του βρέθηκε 37χρονος στον Βόλο

Συνελήφθη και ανακρίνεται ο αδελφός του 

Μειώνεται το προβάδισμα της Μέι στη Βρετανία

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Μειώνεται το προβάδισμα της Μέι στη Βρετανία

Τι καταγράφει νέα δημοσκόπηση  

Σε ύφεση η μεγάλη πυρκαγιά στη Ζάκυνθο

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Σε ύφεση η μεγάλη πυρκαγιά στη Ζάκυνθο

Οι άνδρες της Πυροσβεστικής υπηρεσίας, έδιναν μάχη με τις φλόγες τη νύχτα 

Οκτώ νεκροί από συντριβή στρατιωτικού ελικοπτέρου στην Κούβα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Οκτώ νεκροί από συντριβή στρατιωτικού ελικοπτέρου στην Κούβα

Συνετρίβη σε βουνό 

Ταυτοποιήθηκε η σορός της γυναίκας που βρέθηκε στον Αμβρακικό

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ταυτοποιήθηκε η σορός της γυναίκας που βρέθηκε στον Αμβρακικό

Αγνοούμενη από τη Δευτέρα του Πάσχα 

Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής

Στις φορολογικές ταμειακές μηχανές  

Νεκρά έμβρυα σε δοχεία με φορμόλη βρέθηκαν στην Βέροια

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Νεκρά έμβρυα σε δοχεία με φορμόλη βρέθηκαν στην Βέροια

Πεταμένα δίπλα σε νεκροταφείο  

Νέο κύμα εκκαθαρίσεων με αποπομπή 4.000 δημοσίων υπαλλήλων στην Τουρκία

Νέο κύμα εκκαθαρίσεων με αποπομπή 4.000 δημοσίων υπαλλήλων στην Τουρκία

Περίπου 120.000 έχουν ήδη παυθεί μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα 


About E-Radio E-RADIO™ is the first and the leading hellenic radio portal, a daily destination for all greek online radios presented geographically and thematically.
E-RADIO™ Newsfeed is a quality option for greek daily news and entertainment.
It also features a wide range of services and resources for radio professionals, such as streaming services and radio guide and for the greek community, such as newsletter and radio ratings.