Γερμανικό σούπερ μάρκετ άδειασε τα ράφια του από ξένα προϊόντα για έναν πολύ σοβαρό λόγο
Marketing ή ευαισθητοποίηση;
Το ζήτημα της μετανάστευσης σχεδόν μονοπωλεί την πολιτική ατζέντα του Δυτικού Κόσμου τον τελευταίο χρόνο. Η Ευρώπη έχει επιστρέψει στην εσωστρέφεια, με αποκορύφωμα το Brexit, ενώ η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ, που κατά την διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας μιλούσε για τείχος με το Μεξικό, «χτίζει» αν μη τι άλλο μια νέα ρητορική.
Ωστόσο, όσο οι συζητήσεις γίνονται γύρω από τους τρόπους μείωσης των μεταναστευτικών ροών, άλλο τόσο, πολιτικοί και πολίτες, αγνοούν πόσο κάθε χώρα εξαρτάται από τις εισαγωγές ξένων προϊόντων.
Η Γερμανία τράβηξε τα περισσότερα φώτα όσον αφορά την μετανάστευση. Η μετανάστευση για την ακρίβεια, αποτελεί και ένα από τα πιο μεγάλα προεκλογικά ζητήματα για τα κόμματα. Όταν το 2015 η Άνγκελα Μέρκελ αποφάσισε να δεχθεί περίπου 1 εκατ. πρόσφυγες και μετανάστες, η απόφασή της βρήκε σφοδρές αντιδράσεις, αν και επικροτήθηκε από πολλούς.
Αυτή την εξάρτηση από τα ξένα προϊόντα έφερε στο προσκήνιο ένα σούπερ μάρκετ στην πόλη το Αμβούργου, που αποφάσισε να τα αφαιρέσει από τα ράφια του και να αφήσει μόνο τα γερμανικά, θέλοντας να αποδείξει την υποκριτική στάση των δυτικών κοινωνιών απέναντι στον ρατσισμό και την μετανάστευση. Και η πράξη αυτή ήταν σίγουρα ένα σπάνιο θέμα για όλους τους πελάτες του καταστήματος.
Το σούπερ μάρκετ ανήκει στην μεγαλύτερη αλυσίδα της Γερμανίας, την Edeka. Οι υπεύθυνοι δήλωσαν πως ήθελαν να αντιμετωπίσουν τον ρατσισμό με τον δικό τους τρόπο, αποδεικνύοντας πόσο στενόμυαλοι μπορούμε να γίνουμε. Έβαλαν λοιπόν διάφορα μηνύματα στα ράφια του σούπερ μάρκετ, όπως «αυτό το ράφι είναι βαρετό, χωρίς ποικιλία», «οι επιλογές σήμερα έχουν σύνορα» ή «πόσο άδειο είναι ένα ράφι χωρίς ξένους».
Η έξυπνη ιδέα έδειξε πως δεν υπήρχαν ντομάτες από την Ισπανία ή ελιές από την Ελλάδα για τους πελάτες, ενώ δεν υπήρχαν σχεδόν καθόλου τυριά. Τα περισσότερα ράφια ήταν γuμνά.
Η Edeka εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
«Η Edeka υποστηρίζει την διαφορετικότητα και παράγουμε διάφορα προϊόντα σε πολλές περιοχές της Γερμανίας. Όμως μόνο μαζί με προϊόντα από άλλες χώρες μπορούμε να δημιουργήσουμε αυτή την διαφορετικότητα, την οποία εκτιμούν οι πελάτες μας. Είμαστε ενθουσιασμένοι για τις θετικές αντιδράσεις του κόσμου μετά από αυτή την πράξη».
Οι περισσότεροι πιστεύουν πως πρόκειται για μια εκστρατεία marketing λίγο πριν τις γερμανικές εκλογές. Ο περισσότερος κόσμος αντέδρασε θετικά στην κίνηση του σούπερ μάρκετ, εκτός από μερικά μέλη της δεξιάς, που θεωρούν πως δεν είναι πρέπον για ένα σουπερ μάρκετ να δυναμιτίζει το κλίμα.
Είτε πάντως πρόκειται για marketing, είτε για μια πράξη ευαισθητοποίησης ή και τα δυο, η εταιρία Edeka πρωτοτύπησε και πέρασε ένα πολύ σοβαρό και απλό μήνυμα στο καταναλωτικό κοινό.