Το Ελληνικό Καλοκαίρι που Αγαπάμε!

Ανθρωπαύση: Το όνομα που προτείνουν οι επιστήμονες για την περίοδο της πανδημίας

@cosmosmagazine.com

Σύμφωνα με τους μελετητές, η παγκόσμια αυτή 'παύση' είναι μια σπάνια ευκαιρία να μελετηθεί ο αντίκτυπος που έχουμε στα ζώα

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ
Δημοσίευση 9/7/2020 | 01:08

Ο κόσμος λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού κατέβασε ταχύτητα. Και τα ζώα φαίνεται να το κατάλαβαν. Υπήρξαν πολλές περιπτώσεις στην περίοδο της καραντίνας που τα ζώα βρέθηκαν σε μέρη τα οποία δεν συνήθιζαν να επισκέπτονται. Τα πούμα κατέβηκαν στην πρωτεύουσα της Χιλής, τα τσακάλια έκαναν βόλτα στα πάρκα του Τελ Αβίβ, ενώ στη Ταϊλάνδη οι πίθηκοι έμπαιναν μαζικά στις πόλεις.

Η αλλαγή στην ανθρώπινη δραστηριότητα που προέκυψε από την πανδημία έχει μια άμεση επίδραση στα ζώα σε όλον τον κόσμο, όπως λένε οι ερευνητές. Πρόσφατα, μια ομάδα επιστημόνων επινόησε ένα όνομα για να περιγράψει αυτό το φαινόμενο: Ανθρωπαύση.

«Παρατηρήσαμε πως ο κόσμος άρχισε να αναφέρεται στην περίοδο της καραντίνας ως την ‘Μεγάλη Πάυση’, αλλά αισθανθήκαμε ότι ένας πιο συγκεκριμένος όρος θα ήταν πιο χρήσιμος», γράφουν οι συγγραφείς – ερευνητές της μελέτης που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα nature.com και υπογράφεται από 15 επιστήμονες. «Προτείνουμε τον όρο ‘Ανθρωπαύση’, ώστε να χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις παγκόσμιας επιβράδυνσης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, όπως τα ταξίδια».

Η μελέτη υποστηρίζει πως αυτή η χρονική στιγμή αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για να μελετηθούν τα παγκόσμια πρότυπα της συμπεριφοράς των ζώων. «Υπάρχει μια φανταστική ερευνητική ευκαιρία, η οποία προέκυψε μέσα από τραγικές συνθήκες», είπε ο επικεφαλής της μελέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο St. Andrews Christian Rutz στο περιοδικό Wired. «Και το αναγνωρίζουμε αυτό στο άρθρο μας. Αλλά είναι μια ευκαιρία που εμείς ως επιστημονική κοινότητα δεν έχουμε το περιθώριο να χάσουμε. Είναι μια ευκαιρία για να μάθουμε περισσότερα για το πως οι άνθρωποι και η άγρια ζωή αλληλεπιδρούν σε αυτόν τον πλανήτη».

Οι ερευνητές αναγνώρισαν μερικά «επείγοντα βήματα» που όπως λένε πρέπει να ακολουθήσουν όλοι οι επιστήμονες, όπως το να μοιραστούν μια παγκόσμια έρευνα για την δραστηριότητα των ζώων αυτή την περίοδο και να κάνουν τα στοιχεία ευρέως προσβάσιμα. Για παράδειγμα, οι ερευνητές αναφέρουν την πρόσφατη «Πρωτοβουλια COVID-19 Bio – Logging», η οποία αποτελεί ένα παγκόσμιο project για την παρακολούθηση των κινήσεων, της συμπεριφοράς και των επιπέδων άγχους των ζώων, με μικρούς ηλεκτρονικούς ιχνηλάτες που ονομάζονται «Bio – loggers».

Στην μελέτη αναφέρονται στοιχεία ότι ορισμένα είδη απολαμβάνουν τον επιπλέον χώρο με τους ανθρώπους μέσα στα σπίτια. Ωστόσο, η πανδημία έχει και αντίθετη επίδραση σε άλλα είδη, ειδικά σε εκείνα που βασίζονται στην ανθρώπινη προστασία. Έχει αυξηθεί η λαθροθηρία, ενώ ταυτόχρονα πολλές προσπάθειες για απειλούμενα είδη, όπως οι δράσεις για την προστασία των πτηνών του Ατλαντικού, έχουν ανασταλλεί λόγω των μέτρων για την κοινωνική απόσταση, σύμφωνα με το Wired.

Η παραπληροφόρηση όσον αφορά στις εντυπωσιακές συναντήσεις του ανθρώπου με την αγρια ζωή πολλαπλασιάστηκε τους πρώτους μήνες του lockdown, όπως στην περίπτωση του viral βίντεο με τα δελφίνια στη Βενετία, που τελικά αποδείχθηκε πως ήταν στη Σαρδηνία.

Οι συγγραφείς της μελέτης αναφέρουν πως είναι πολύ σημαντικό να διακρίνουμε αυτά τα περιστατικά από τις επαληθεύσιμες τάσεις που παρατηρήθηκαν στους πληθυσμούς των ζώων μέσα στην πανδημία. «Προς το παρόν είναι απίθανο να πούμε ποιες παρατηρήσεις έγιναν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ποιες προβλέψεις των ειδικών για τις αντιδράσεις των ζώων ισχύουν. Αλλά αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι οι άνθρωποι και η άγρια ζωή έχουν γίνει πιο αλληλεξαρτώμενες από ποτέ και τώρα είναι η κατάλληλη ώρα να μελετήσουμε αυτή την περίπλοκη σχέση. Απαιτείται επειγόντως μια ποσοτική επιστημονική έρευνα», καταλήγουν οι ερευνητές.

Πληροφορίες: wired.com, smithsonianmag.com

Σαν σήμερα: Αυτοκτονεί ο αξέχαστος Robin Williams

Στις 11 Αυγούστου του 2014

Πως είναι σήμερα η Χιροσίμα και το Ναγκασάκι

Πριν 10 ώρες

Το παρόν των δυο πόλεων μετά την πυρηνική καταστροφή

O δρόμος στο Παρίσι που χωρίζεται από την πόλη με μια σιδερόπορτα

Πριν 10 ώρες

Χωρίζεται από τον υπόλοιπο κόσμο με τη μεγάλη του πύλη

Γιατί παρά την επιτυχία τους, κόπηκαν στη μέση της σεζόν οι Απαράδεκτοι;

Πριν 10 ώρες

Το σήριαλ που όλοι είδαν απο μια φορά και αγάπησαν για πάντα

Σαν σήμερα: Η τελευταία μάχη του Β` Παγκοσμίου Πολέμου

Στη Νήσο Γκουάμ του Ειρηνικού Ωκεανού

Το νησί στις Μπαχάμες με ελληνικό όνομα

Το στενότερο μέρος στη Γη

Η κουζίνα του τρόμου: Οι σεφ των πιο γνωστών δικτατόρων αποκαλύπτουν

Πως είναι να μαγειρεύεις με το πιστόλι στον κρόταφο

Η απίστευτη ιστορία του καταραμένου Jack Daniel`s

Ο θρύλος που πέθανε από τα νεύρα του

Αυτά είναι τα 5 μυστικά για να επιλέξεις το καλό καρπούζι

Προχτές

Από αυτά φαίνεται το νόστιμο και γλυκό καρπούζι

Ποιος τολμά να διασχίσει τη γέφυρα των Ίνκας στο Περού;

Προχτές