50.000 τουρίστες εγκλωβισμένοι στην Ελλάδα εξαιτίας της Thomas Cook
Φόβοι για λουκέτα σε ξενοδοχεία - Πώς θα γίνει ο επαναπατρισμός τους
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ
Δημοσίευση 20/9/2019 | 12:23
Ήδη 15 αεροσκάφη φτάνουν σε Κω, Ζάκυνθο και Κέρκυρα - Τις επόμενες τρεις ημέρες θα έχουν επιστρέψει στα σπίτια τους περίπου οι μισοί - Οι πατρίδες τους έχουν την ευθύνη επαναπατρισμού τους και επωμίζονται το κόστος - Συνεχείς συσκέψεις στο υπουργείο Τουρισμού - Τι λένε οι τουριστικοί φορείς
Οι χειρότεροι φόβοι όλων επιβεβαιώθηκαν και παρά τις προσπάθειες για τη διάσωσή της, η Thomas Cook, το αρχαιότερο ταξιδιωτικό γραφείο στον κόσμο κήρυξε πτώχευση. Πλέον σε εξέλιξη βρίσκεται μια τεράστια επιχείρηση επαναπατρισμού, περίπου 600.000 τουριστών και πελατών της εταιρείας, που οι εξελίξεις τους βρήκαν εκτός Βρετανίας, να αναζητούν πλέον τρόπο επιστροφής στα σπίτια τους.
«Επιχείρηση Μάττερχορν». Αυτή είναι η κωδική ονομασία του σχεδίου έκτακτης ανάγκης, του μεγαλύτερου σχεδίου που έχει τεθεί σε εφαρμογή σε περίοδο ειρήνης στην ιστορία της Βρετανίας.
Τα ξημερώματα της Δευτέρας έπεσε η… «ταφόπλακα» της Thomas Cook, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας δεν κατάφερε να έρθει σε συμφωνία με τους δανειστές της για ένα πακέτο διάσωσης που θα απέτρεπε την κατάρρευσή της.
Ήδη, η εταιρεία υπέβαλε αίτημα αναγκαστικής εκκαθάρισης, ενώ εκπρόσωποί της με δηλώσεις τους διαβεβαίωσαν ότι κανένας πελάτης δε θα μείνει εκτεθειμένος.
Εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες βρίσκονται αυτή την ώρα αποκλεισμένοι σε όλον τον κόσμο. Η βρετανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε πως η Thomas Cook έπαυσε τις εργασίες της και πως η υπηρεσία και η κυβέρνηση θα συνεργαστούν για τον επαναπατρισμό των ταξιδωτών μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες.
«Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη στους εκατομμύρια πελάτες μας και τους χιλιάδες εργαζομένους μας, προμηθευτές και συνεργάτες μας, που μας στήριξαν επί πολλά χρόνια», είπε ο Πίτερ Φανκχάουζερ, διευθύνων σύμβουλος της Thomas Cook με ανακοίνωση που εκδόθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες.
Η Thomas Cook έπρεπε να καταβάλει 227 εκατ. ευρώ επιπρόσθετης χρηματοδότησης, ώστε να μη χρεοκοπήσει, κάτι που δε συνέβη, με το ναυάγιο να είναι πλέον αναπόφευκτο.
«Η Thomas Cook έπαυσε τις εμπορικές συναλλαγές, οπότε οι πτήσεις της εταιρείας έχουν πλέον ακυρωθεί», τόνισε η βρετανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Κατά συνέπεια όλες οι κρατήσεις, πτήσεις και πακέτα διακοπών της εταιρείας είναι πλέον άκυρες. Η AlixPartners και η KPMG θα οριστούν ως διαχειριστές των διαφόρων θυγατρικών της εταιρείας.
Η εταιρεία διαχειρίζεται σήμερα ξενοδοχεία και τουριστικά θέρετρα, αεροπορικές εταιρείες και κρουαζιερόπλοια και έχει 600.000 πελάτες που βρίσκονται σε διακοπές. Επίσης απασχολεί 22.000 εργαζομένους σε όλον τον κόσμο και από αυτούς 9.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Thomas Cook ιδρύθηκε το 1841 και ήταν ο αρχαιότερος ανεξάρτητος ταξιδιωτικός πράκτορας στον κόσμο.
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων τονίζει ότι η ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ενημέρωση του τουριστικού κόσμου, για το πώς διαμορφώνεται η κατάσταση από σήμερα όσον αφορά την Thomas Cook UK, αλλά και για το τι ακριβώς ισχύει με τις άλλες αγορές (Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σκανδιναβία).
«Παράλληλα, θα πρέπει να σχεδιάσει και να ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα για την απορρόφηση των προβλημάτων που θα προκύψουν στις τουριστικές επιχειρήσεις. Από την πλευρά μας, όλος ο ιδιωτικός τομέας, χρειάζεται να δείξει ψυχραιμία και κυρίως αλληλεγγύη στους χιλιάδες τουρίστες της Thomas Cook που βρίσκονται στην Ελλάδα. Η συμπεριφορά και ο χειρισμός των Ελλήνων τουριστικών επιχειρηματιών προς τους ανθρώπους αυτούς, θα αποτελέσει τον καθρέφτη της εικόνας της χώρας μας ως χώρας φιλόξενης και υπεύθυνης, διεθνώς. Ο ελληνικός τουρισμός έχει το βάθος και την ποιότητα για να ανταπεξέλθει και σε αυτή τη δυσκολία».
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται και οι Ελληνες ξενοδόχοι, μέσω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων: «Η πτώχευση της Thomas Cook είναι μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη και με πολλές πτυχές, καθώς σημειώνεται μια μεγάλη ανατροπή στο σύστημα τροφοδοσίας της χώρας με επισκέπτες. Βεβαίως, οι συνέπειες δεν αφορούν μόνον την Ελλάδα αλλά όλες τις χώρες που είχε παρουσία το βρετανικό ταξιδιωτικό γραφείο. Από νωρίς το πρωί βρίσκεται σε εξέλιξη σύσκεψη στο αρμόδιο Υπουργείο Τουρισμού, ώστε σε συντονισμό και με άλλα υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες, να αντιμετωπιστεί αυτή η δύσκολη κατάσταση, σε δύο βασικές κατευθύνσεις : Τον άμεσο και ασφαλή επαναπατρισμό των εγκλωβισμένων τουριστών και τη στήριξη των ξενοδοχείων που πλήττονται άμεσα από την κατάρρευση της Thomas Cook. Χρειάζεται ψυχραιμία και να μη ξεχνάμε πως το χτίσιμο της εικόνας της χώρας είναι ένα καθημερινό διακύβευμα».
Επισημαίνεται εδώ ότι σε αυτή τη φάση, πέραν του θέματος του επαναπατρισμού, είναι ανοικτό το ζήτημα των οφειλών του ταξιδιωτικού οργανισμού: Είναι προφανές ότι υφίστανται απλήρωτες υποχρεώσεις σε Ελληνες ξενοδόχους και μένει να φανεί το ύψος των ζημιών, το οποίο επί του παρόντος δεν μπορεί να υπολογιστεί και θα είναι υπό διεκδίκηση μέσω της δικαστικής ή άλλης οδού, ανάλογα με τα επόμενα βήματα και τις πρωτοβουλίες που θα ληφθούν και στη Μεγάλη Βρετανία. Στους τουριστικούς φορείς έχει σημάνει αυτή την στιγμή συναγερμός, δεδομένου ότι ο ταξιδιωτικός κολοσσός είχε ισχυρή παρουσία στους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς (Κρήτη, Ρόδος, Κώς κ.α.).
Ηδη από την περασμένη χρονιά, η Thomas Cook είχε περιορίσει την παρουσία της όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου, ενώ φέτος στη χώρα μας τα προβλήματα είχαν γίνει εντονότερα όταν στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού είχε προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις και σε «σπάσιμο» συμβολαίων με Ελληνες ξενοδόχους. Συνολικά μέχρι πρίν από μία διετία (σ.σ. από την τουριστική σεζόν του 2018 είχαν φανεί πιο έντονοι οι «κλυδωνισμοί) ο ταξιδιωτικός κολοσσός που συνεργάζεται με 48 ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα -εκ των οποίων τα 4 ιδιόκτητα- υπολογιζόταν ότι διακινούσε περί τα 2,5 εκατ. επισκέπτες στη χώρα μας.