Πήδηξε από τη μοτοσυκλέτα ενώ κινούνταν με 280 χλμ/ώρα
Τα απίστευτα δεδομένα της πτώσης του Marquez
Η Alpinestars έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία από την πτώση του Marquez στο Mugello, όπως καταγράφηκαν από το σύστημα αερόσακου Tech Air που φορά ο νεαρός αναβάτης της Repsol Hondsa.
Αναφέρονται στην πτώση της Παρασκευής, στα ελεύθερα δοκιμαστικά, γιατί μέσα στο ίδιο Σαββατοκύριακο ο μικρός έπεσε άλλες δύο φορές, ευτυχώς όχι τόσο άσχημα.
Και τι ταχύτητα νομίζετε πως κατέγραψαν οι αισθητήρες του αερόσακου της Alpinestars, τη στιγμή ακριβώς που έχασε τον έλεγχο της RC213V; Ακριβώς 337,9 χλμ/ώρα.
Ιδού τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν.
– Ταχύτητα τη στιγμή απώλειας του ελέγχου: 337,9 χλμ/ώρα.
– Πρώτη επαφή με το έδαφος: 0,080 του δευτερολέπτου μετά την ανίχνευση της πτώσης.
– Πρώτη επαφή με το έδαφος: 0,030 του δευτερολέπτου μετά την πλήρη ενεργοποίηση και φούσκωμα του αερόσακου (φουσκώνει πλήρως σε 0,050 του δευτερολέπτου).
– Μέγιστη (καταγεγραμμένη) ενέργεια της πτώσης: -25G (25 φορές η επιτάχυνση της γήινης βαρύτητας! Είναι η μέγιστη τιμή που μπορούν να καταγράψουν τα επιταχυνσιόμετρα του συστήματος Tech Air).
– Διάρκεια ροής σημαντικών δεδομένων από εξέλιξη του γεγονότος: 4,250 δευτερόλεπτα.
Σημείωση: Η επιβράδυνση των 25G είναι η μέγιστη την οποία μπορεί να καταγράψουν οι αισθητήρες του αερόσακου. ¶ρα, όχι απαραίτητα η μέγιστη τιμή της πτώσης! Δηλαδή, πιθανότατα οι δυνάμεις που αναπτύχθηκαν ήταν ακόμη μεγαλύτερες.
Η ευθεία του Mugello είναι η ταχύτερη στο Καλεντάρι των αγώνων MotoGP. Και ο Marquez γλίτωσε με ένα περιορισμένο ρωγμώδες κάταγμα στο άνω μέρος του βραχίονα και βαριές κακώσεις στο σαγόνι και τον ώμο. Ύστερα ξανάπεσε το Σάββατο και πάλι (για τρίτη φορά) στη διάρκεια του αγώνα, ενώ ήταν 2ος, πίσω από τον Lorenzo. Βιονικός είναι; Ή ανταγωνίζεται τον Crutchlow στην αντοχή του πόνου;
Λίγα λόγια τώρα για την πτώση και την πίστα: η μεγάλη ευθεία της εκκίνησης στο Mugello δεν είναι ούτε απόλυτα ευθεία, ούτε απόλυτα επίπεδη. Είναι μια ελαφρά ανηφοροκατηφόρα (που υψώνεται σαν κύμα στη μέση της), όπου επιπλέον κάνει και μια πολύ μικρή καμπή.
Βγαίνοντας από την τελευταία στροφή, οι αναβάτες ανοίγουν τέρμα το γκάζι, γεμίζοντας και την 6η σχέση του κιβωτίου, ενώ η άσφαλτος ανηφορίζει. Στη μέση της ευθείας φτάνουν στην κορυφή της ανηφόρας, όπου ταυτόχρονα ξεκινά και η καμπή της.
Η άσφαλτος, λοιπόν, κατηφορίζει και στρίβει, αλλά ο εμπρός τροχός υπερύπταται και δεν οδηγεί τη μοτοσυκλέτα. Πράγμα που σημαίνει ότι το στρίψιμο πρέπει να έχει ξεκινήσει από πριν. Και αυτό κάνουν οι πιλότοι: πριν την κορυφογραμμή έχουν πλασαριστεί στη δεξιά άκρη της διαδρομής και έχουν αρχίσει να κινούνται προς τα αριστερά, γιατί μετά την κορυφογραμμή δεν μπορούν να κατευθύνουν τη μοτοσυκλέτα, αφού ο μπροστινός τροχός της δεν πατάει κάτω.
Οι αναβάτες χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές για να κατεβάσουν τον τροχό στην άσφαλτο, καθώς αμέσως μετά πρέπει να πέσουν στα φρένα για την πρώτη στροφή της πίστας, τη San Donato, η οποία παίρνεται με μόλις 90 χαω.
Η διάσχιση της ευθείας και ο χειρισμός των φρένων είναι εξαιρετικά πολύπλοκες διαδικασίες και το παραμικρό λάθος μπορεί να εξακοντίσει μοτοσυκλέτα και αναβάτη σε τρομακτικές κολοτούμπες με πάρα πολλά. Ή ακόμα χειρότερα, προς τον παρακείμενο τοίχο, όπως στη περίπτωση Marquez.
Η ευθεία του Mugello απαιτεί ιδιαίτερη τεχνική από τους αναβάτες MotoGP, λόγω της ταχύτητας που αναπτύσσουν οι μοτοσυκλέτες της κατηγορίας. Οι Moto2 πιάνουν εκεί 280 χαω. Όσοι νέοι λοιπόν ανεβαίνουν στα MotoGP, βρίσκονται ξαφνικά να πλησιάζουν τη San Donato με 50 ως 60 χαω ταχύτερα από ότι πριν, καθώς οι 1000άρες ξεπερνούν ακόμα και τα 340 χαω κάποιες φορές.
Η τεχνική της ευθείας δεν είναι κάτι που μαθαίνεται σε δύο ή τρεις δοκιμαστικές περιόδους. Ο Crutchlow ομολόγησε φέτος ότι ακόμη και τώρα, μετά από τρία χρόνια στα MotoGP, δεν νιώθει πως την έχει κατακτήσει απόλυτα. Πόσω μάλλον ο Marquez δηλαδή...
Ο πιτσιρικάς της Repsol Honda είχε ήδη αγγίξει τα 339,5 χλμ/ώρα, όταν ο μπροστινός τροχός του πέρασε την κορυφή της ανηφόρας και βρέθηκε στον αέρα. Ο Marc άρπαξε τα φρένα λίγο πιο νωρίς (ίσως και λίγο πιο δυνατά) από όσο έπρεπε, καθώς το εμπρός λάστιχο δεν είχε ανακτήσει ακόμη την πρόσφυσή του. Και μπλόκαρε με 337,9 χλμ/ώρα!
Το μπροστινό άρχισε να διπλώνει, αλλά με εξωπραγματική ταχύτητα αντίδρασης ο Marquez το έσωσε. Όμως βρέθηκε με τη μοτοσυκλέτα να κινείται λοξά πάνω στην ευθεία, κατευθυνόμενος ανεξέλεγκτα προς το χορτάρι.
Εκατό μέτρα αργότερα (περίπου ένα δευτερόλεπτα μετά) και ενώ η μοτοσυκλέτα είχε χάσει κάπου 60 χλμ/ώρα από την αρχική της ταχύτητα, αναγκάστηκε να πετάξει την Honda κάτω για να μην τσακιστούν πάνω στον τοίχο.
Παγιδεύτηκε κάτω από την RC213V και σύρθηκε αρκετά μέτρα πάνω στο γρασίδι και μετά στα χαλίκια, ξύνοντας τον τοίχο, πριν σταματήσει την εφιαλτική τσουλήθρα του.
Όσοι είδαν τη φάση ανατρίχιασαν. Στην οθόνη η πτώση μοιάζει από αυτές που τελειώνουν μόνο τραγικά. Τα απίστευτα ανακλαστικά, ο αερόσακος της Alpinestars, αλλά και η μπόλικη τύχη του Ισπανού έσωσαν κυριολεκτικά τη ζωή του. Από το συμβάν γλύτωσε με ένα πρησμένο σαγόνι, κακώσεις στον αυχένα και τον ώμο και ένα ρωγμώδες κάταγμα στο βραχίονα.
Μόλις επέστρεψε στην Ισπανία, μπήκε για εξετάσεις στο γνωστό πλέον νοσοκομείο Hospital Universitario Quiron Dexeus της Βαρκελώνης. Οι διεξοδικές αξονικές τομογραφίες και οι ακτινογραφήσεις επιβεβαίωσαν τη ρωγμή στον βραχίονα, αλλά και ότι προς καλή τύχη του Marc, δεν υπάρχει βλάβη σε νεύρα και τένοντες.
Το μόνο που θέλει προσοχή, όπως ανέφερε ο Δρ Xavier Mir, είναι μια φλεγμονή των τενόντων, η οποία επανέρχεται όμως σε λίγες μέρες με σωστή φυσικοθεραπευτική αγωγή.
Δυσκολεύεται ακόμη να σηκώσει πλάγια το χέρι του, αλλά μέχρι τον επόμενο αγώνα στην Βαρκελώνη θα είναι απόλυτα έτοιμος.
Τι να πει κανείς... Ευχόμαστε να μάθει γρήγορα ο μικρός, γιατί με την επιθετικότητα που οδηγεί, η φετινή χρονιά θα μπαλαντζάρει όλη στη κόψη του ξυραφιού.
Δείτε στα βίντεο την πτώση του Marquez...