Υπεραεροπλανοφόρο για το ρωσικό ναυτικό: Θα μεταφέρει 100 αεροσκάφη
Αμφιβολίες από τη Δύση για το κατά πόσο κάτι τέτοιο είναι εφικτό

Δημοσίευση 7/4/2015 | 00:00
Σχέδια για τη ναυπήγηση ενός supercarrier (υπεραεροπλανοφόρου), όπως αυτά του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, ανακοίνωσε ο επικεφαλής του Ρωσικού Ναυτικού, το οποίο θα υπερβαίνει τους 85.000 τόνους, ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Jane's, οι ισχυρισμοί του ναυάρχου Βίκτορ Τσίρκοφ έχουν γίνει δεκτοί με σκεπτικισμό από αναλυτές, τόσο από τη Δύση όσο και από την Ανατολή.
Πολλοί είναι αυτοί που εκφράζουν αμφιβολίες όσον αφορά το πόσο ρεαλιστικό θα ήταν κάτι τέτοιο, δεδομένης της παρούσας κατάστασης της ρωσικής ναυπηγικής βιομηχανίας και της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας εν γένει.
Το προτεινόμενο supercarrier, που ανακοινώθηκε από τον Τσίρκοφ στις 23 Μαρτίου, θα αποτελούσε ένα πραγματικό άλμα όσον αφορά τις δυνατότητες του ρωσικού στόλου, ειδικά εν συγκρίσει με το μοναδικό αεροπλανοφόρο που λειτουργεί τώρα, το «Ναύαρχος Κουζνετσόφ», το οποίο, στους 43.000 τόνους, έχει λιγότερο από το μισό εκτόπισμα των αμερικανικών αεροπλανοφόρων κλάσης Nimitz.
Το νέο σκάφος θα είναι σχεδιασμένο να μεταφέρει 100 αεροσκάφη και θα είναι ακόμα μεγαλύτερο από τα πάλαι ποτέ σοβιετικά σχέδια αεροπλανοφόρων που ήταν να ακολουθήσουν το «Κουζνετσόφ» και το «Βαριάγκ» (το οποίο πωλήθηκε στην Κίνα, έχει μετονομαστεί σε «Λιαονίνγκ» και είναι το πρώτο αεροπλανοφόρο του κινεζικού πολεμικού ναυτικού), και ποτέ δεν πήγαν πέρα από τα αρχικά στάδια κατασκευής τους, εξαιτίας της πτώσης της ΕΣΣΔ. Τα μόνα ναυπηγεία που ήταν (και είναι) ικανά να κατασκευάσουν αεροπλανοφόρα τέτοιου μεγέθους είναι τα ναυπηγεία Νικολάγιεφ στην Ουκρανία. Όταν η ΕΣΣΔ κατέρρευσε, το ημιτελές υπεραεροπλανοφόρο, το οποίο ήταν να ονομαστεί «Ουλιανόφσκ», μετετράπη σε παλιοσίδερα και το «Βαριάγκ», στο οποίο δεν είχαν εγκατασταθεί ηλεκτρονικά συστήματα, πωλήθηκε στην Κίνα.
Τα σχέδια για το νέο supercarrier προτάθηκαν από το Ινστιτούτο Ναυπηγικών Ερευνών Κράιλοφ, που επιθυμεί ένα πλοίο μεγαλύτερο από τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα, το οποίο θα είναι και πυρηνοκίνητο, συνιστώντας το πρώτο αεροπλανοφόρο τέτοιου είδους για το ρωσικό ναυτικό. Σημειώνεται, ότι τα παλαιότερα ρωσικά αεροπλανοφόρα (τα αποκαλούμενα aviation cruisers, καθώς ήταν μάλλον υβριδικά σχέδια, συνδυάζοντας τις δυνατότητες μεγάλων μονάδων επιφανείας καταδρομικών με αυτές ελαφρών αεροπλανοφόρων) διέθεταν ski-ramp για την απονήωση αεροσκαφών. Το νέο αεροπλανοφόρο θα διαθέτει τόσο ski-ramp, όσο και καταπέλτες ατμού, που συναντώνται σε σύγχρονα αεροπλανοφόρα άλλων μεγάλων ναυτικών δυνάμεων.