Νοθεία καυσίμων: Πώς θησαύριζαν τα μέλη του κυκλώματος ‑ Κάθε ένας κατείχε 10‑20 πρατήρια
Πώς μπορούν να προστατευτούν οι καταναλωτές

Δημοσίευση 5/9/2025 | 07:46
Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργο Ασμάτογλου, η κατάσταση με τη νοθεία των καυσίμων είχε φτάσει στο απροχώρητο
ια μέλη του κυκλώματος στη νοθεία καυσίμων που... θησαύριζαν για χρόνια, ανοίγοντας το ένα πρατήριο μετά το άλλο, σε βάρος των νόμιμων βενζινοπωλών, αφού δημιουργούσαν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού αλλά και των καταναλωτών τους οποίους έκλεβαν σε κάθε γέμισμα στην αντλία, κάνει λόγο στο ethnos.gr ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, κάποια από τα μέλη του κυκλώματος κατάφεραν να ανοίξουν και να λειτουργούν δέκα ή και είκοσι πρατήρια καυσίμων σε διάφορες περιοχές της χώρας, αφού ήταν τεράστια σε βάθος χρόνου τα κέρδη τους από τη νοθεία.
Σύμφωνα με τον κ. Ασμάτογλου, τόσο ο ίδιος όσο και γενικότερα οι νόμιμοι επαγγελματίες του κλάδου εδώ και περίπου δέκα χρόνια φώναζαν ότι κάτι δεν πάει καλά στο χώρο των πρατηρίων καυσίμων, ωστόσο, βρίσκονταν ουσιαστικά αντιμέτωποι με την αδιαφορία της Πολιτείαςκαι των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών. «Εδώ και δέκα χρόνια φώναζα για το πρόβλημα και φαίνεται ότι τώρα ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, για να ασχοληθεί η Πολιτεία με αυτό και να αντιμετωπιστεί. Το πράγμα είχε... βρωμίσει πάρα πολύκαι δημιουργήθηκε η βούληση στην Πολιτεία, για να το σταματήσει.
Έστω και μετά από χρόνια τα πράγματα μπήκαν επιτέλους σε ένα σωστό δρόμο. Τα λεφτά ήταν πολλά... Άρη μου και είχαν δημιουργηθεί τεράστιες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των συναδέλφων, οι οποίοι δουλεύουν νόμιμα νυχθημερόν και πάλι δεν τους φτάνουν τα χρήματα που βγάζουν. Το κάθε ένα από τα μέλη του κυκλώματος έφτασε να λειτουργεί δέκα ή και είκοσι πρατήρια. Δεν δυσκολεύονταν να τα ανοίξουν, αφού έβγαζαν παράνομα τόσα χρήματα», λέει στο ethnos.gr ο κ. Ασμάτογλου.
Προσμείξεις στις δεξαμενές - Απροσδιόριστη η ποσότητα που νοθεύτηκε
Κατά τον πρώην πρόεδρο της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, η μέθοδος που χρησιμοποιούσαν τα μέλη του κυκλώματος για τη νόθευση της βενζίνης, είναι πολύ απλή.
Σε δεξαμενές που διατηρούν στα πρατήριά τους ή σε άλλα σημεία, προχωρούσαν σε πρόσμιξη των κατάλληλων χημικών προϊόντων, κυρίως διαλυτών, με βενζίνη, με αποτέλεσμα να λιγόστευε η ποσότητα της καθαρής βενζίνης.που έβγαζαν προς πώληση στην αγορά και έτσι να έχουν περισσότερο κέρδος, εξαπατώντας τους καταναλωτές. Οι τελευταίοι νόμιζαν ότι βάζουν στα ρεζερβουάρ τους καθαρή αμόλυβδη βενζίνη αλλά ουσιαστικά έβαζαν αναμεμειγμένη.
«Πριν από περίπου τέσσερις μήνες οι αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές άρπαξαν τα κεφάλια του κυκλώματος, αυτούς που είχαν σπάσει το λογισμικό του συστήματος εισροών - εκροών. Δυστυχώς, το τελευταίο δεν ήταν αδιάβλητο, αφού δεν λειτουργούσε με τις προδιαγραφές του ελληνικού κράτους αλλά με τις προδιαγραφές του κάθε εγκαταστάτη. Οι κεφαλές του κυκλώματος είχαν λίστες ατόμων που γινόταν οι παρεμβάσεις στη βενζίνη. Αυτές οι λίστες βρίσκονται πλέον στα χέρια των ελεγκτικών Αρχών και σιγά - σιγά η υπόθεση καθαρίζει.
Σήμερα η μέση τιμή της βενζίνης στα πρατήρια των δύο μεγάλων αστικών κέντρων, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, βρίσκεται στα 1,69 ευρώ το λίτρο και η χαμηλότερη στα 1,65 ευρώ ανά λίτρο. Τα μέλη του κυκλώματος, πριν επέμβουν οι Αρχές, πωλούσαν προς 1,55 ευρώ το λίτρο, δηλαδή σε τιμή χαμηλότερη του διυλιστηρίου. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι οικονομούσανε χοντρά από την κλοπή στην αντλία», τονίζει ο κ. Ασμάτογλου.
Ο ίδιος σημειώνει ακόμα ότι παρά τα διάφορα νούμερα που ακούγονται, είναι αδύνατο να προσδιοριστεί ακριβώς, πόση νοθευμένη βενζίνη διοχετεύτηκε στην αγορά ή πόση μπορεί να εισήχθη παράνομα στη χώρα μας.
Πώς μπορούν να προστατευτούν οι καταναλωτές
Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα που έχουν οι καταναλωτές για να προστατευθούν από αντίστοιχα κυκλώματα, ο κ. Ασμάτογλου υποστηρίζει ότι το πρώτο που έχουν να κάνουν, είναι να παρατηρούν, αν η τιμή της βενζίνης σε κάποιο πρατήριο είναι αφύσικα χαμηλή.
Επίσης, καλό θα ήταν, όλοι να γνωρίζουμε, πόση ποσότητα βενζίνης χωράει στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μας. «Το κάθε ρεζερβουάρ αυτοκινήτου παίρνει μία συγκεκριμένη ποσότητα βενζίνης, την οποία καλό θα είναι να την γνωρίζουμε για το όχημά μας. Οπότε, αν το ρεζερβουάρ μας είναι άδειο και κάποιο πρατήριο μάς βάλει περισσότερο ποσότητα από αυτήν που χωράει, μπορούμε να καταλάβουμε ότι κάτι δεν πάει καλά. Αν δεν ξέρουμε την ποσότητα της βενζίνης που χωράει το ρεζερβουάρ μας, μπορούμε να κάνουμε το εξής απλό τεστ.
Να το αφήσουμε 3-4 φορές να αδειάσει και όταν το γεμίζουμε, να παρατηρούμε τον αριθμό των λίτρων που απαιτούνται.Αν δούμε ότι, για παράδειγμα, στα τρία πρατήρια γεμίσαμε με τον ίδιο αριθμό λίτρων και στο τέταρτο με περισσότερα, αντιλαμβανόμαστε ότι σε αυτό κάτι συμβαίνει. Αυτό σε ό,τι αφορά την ποσότητα, διότι κανένας καταναλωτής δεν μπορεί να αντιληφθεί, αν γίνεται νοθεία στην ποιότητα της βενζίνης. Ο μόνος που μπορεί να προστατεύσει τον καταναλωτή σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι το κράτος και αυτό γίνεται τώρα με την εξάρθρωση του κυκλώματος», αναφέρει ο κ. Ασμάτογλου.