5.000 ευρώ μισθός, αλλά χωρίς αύριο: Το επάγγελμα που «σβήνει» από την Ευρώπη
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μια «χρονοβόρα βόμβα»

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Οι οδηγοί φορτηγών της Ευρώπης αποχωρούν μαζικά λόγω συνταξιοδότησης, αφήνοντας πίσω τους μια κρίσιμη έλλειψη που απειλεί την οικονομία και την καθημερινότητα. Παρά τις γενναίες αυξήσεις στους μισθούς, οι νέοι δεν δείχνουν διάθεση να πάρουν το τιμόνι στα χέρια τους.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στην Ευρώπη υπάρχουν πάνω από 3,6 εκατομμύρια κενές θέσεις για επαγγελματίες οδηγούς – και ο αριθμός αυτός συνεχίζει να αυξάνεται. Η μέση ηλικία των οδηγών έχει «ανέβει» επικίνδυνα: 48 στη Γερμανία, 47 στη Γαλλία και 50 στην Ισπανία. Στην τελευταία, μάλιστα, το 70% των οδηγών είναι άνω των 50 ετών. Μέσα στα επόμενα 10-15 χρόνια, αναμένεται μαζική αποχώρηση χωρίς αρκετούς διαδόχους.
Ήδη οι συνέπειες φαίνονται: καθυστερήσεις σε δρομολόγια, αυξημένο κόστος για τις εταιρείες logistics και πιεσμένη εφοδιαστική αλυσίδα. Όπως τονίζει εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Οδικών Μεταφορών, «δεν μιλάμε μόνο για ένα επαγγελματικό πρόβλημα, αλλά για ζήτημα που αγγίζει τον πυρήνα της ευρωπαϊκής οικονομίας».
freepik
Καλοπληρωμένοι αλλά κουρασμένοι
Οι μισθοί δεν είναι πλέον το πρόβλημα. Στη Γερμανία οι οδηγοί διεθνών μεταφορών φτάνουν τα 4.000 ευρώ καθαρά, στην Ολλανδία και το Βέλγιο πάνω από 3.500 ευρώ, ενώ στη Σκανδιναβία αγγίζουν τα 5.000 ευρώ. Ακόμα και στην Ισπανία, όπου οι αμοιβές θεωρούνται χαμηλότερες, μπορούν να φτάσουν τα 3.000 ευρώ ακαθάριστα.
Κι όμως, τα χρήματα δεν αρκούν. Η ζωή στον δρόμο, οι εξαντλητικές βάρδιες και η έλλειψη υποδομών (όπως αξιοπρεπείς χώροι στάσης και ξεκούρασης) κάνουν το επάγγελμα λιγότερο ελκυστικό για τους νέους. «Δεν είναι πλέον θέμα χαμηλών μισθών, αλλά ψυχικής φθοράς», λέει χαρακτηριστικά ένας βετεράνος οδηγός.
Το ευρωπαϊκό στοίχημα
Κάποιες χώρες ήδη εξετάζουν τη λύση της μετανάστευσης εργατικού δυναμικού από Ασία και Λατινική Αμερική, αλλά η προσαρμογή είναι δύσκολη και γεμάτη νομικές και πολιτισμικές προκλήσεις.
Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως χρειάζεται ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική που θα περιλαμβάνει καλύτερες συνθήκες εργασίας, έξτρα παροχές και καμπάνιες για να προσελκύσουν νέους στο επάγγελμα. Χωρίς αυτά, ο τομέας κινδυνεύει να φτάσει σε οριακό σημείο μέχρι το 2030.
Η Ευρώπη βρίσκεται μπροστά σε μια «σιωπηλή κρίση»: ένα επάγγελμα καλοπληρωμένο, αλλά τόσο απαιτητικό που ελάχιστοι θέλουν να το ακολουθήσουν. Και όσο τα φορτηγά μένουν σταθμευμένα, ολόκληρη η οικονομία κινδυνεύει να φρενάρει.