Το πείραμα με τη μύγα των Ολλανδών στις τουαλέτες που... δούλεψε
Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ
Στη δεκαετία του 1990, το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ αντιμετώπιζε ένα απλό αλλά επίμονο πρόβλημα: τα ανδρικά ουρητήρια λερώνονταν συνεχώς. Οι πιτσιλιές γύρω από τις αποχετεύσεις αύξαναν το κόστος καθαρισμού και απαιτούσαν συχνή συντήρηση, χωρίς να υπάρχει προφανής λύση.
Αντί να επενδύσουν σε νέες υποδομές ή σε αυστηρότερη επιτήρηση, οι υπεύθυνοι δοκίμασαν κάτι εντελώς διαφορετικό και απροσδόκητα ιδιοφυές.
Η λύση ήταν μια… μύγα. Κυριολεκτικά. Χάραξαν μικρές, ρεαλιστικές εικόνες σπιτόμυγας κοντά στις αποχετεύσεις των ουρητηρίων. Χωρίς οδηγίες, χωρίς πινακίδες, χωρίς καμία ανακοίνωση. Απλώς μια οπτική λεπτομέρεια, τοποθετημένη στρατηγικά στο σημείο όπου ήθελαν να κατευθύνουν την προσοχή.
Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Οι άνδρες, ασυνείδητα, άρχισαν να «στοχεύουν» τη μύγα. Η ανθρώπινη τάση να εστιάζει σε έναν ορατό στόχο έκανε τη διαφορά: οι πιτσιλιές μειώθηκαν κατά περίπου 80%, ενώ το κόστος καθαρισμού έπεσε έως και 20%. Χωρίς τιμωρίες, χωρίς νουθεσίες, χωρίς καν να το συνειδητοποιούν οι χρήστες.
Το πείραμα αυτό έγινε γρήγορα θρυλικό στους κύκλους της συμπεριφορικής οικονομίας. Πρόκειται για ένα κλασικό παράδειγμα του λεγόμενου nudge, ενός «σπρωξίματος» που δεν αλλάζει τις επιλογές μας, αλλά τον τρόπο με τον οποίο τις κάνουμε. Δεν υποχρεώνει, δεν απαγορεύει, δεν κοστίζει. Απλώς εκμεταλλεύεται τον τρόπο που λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
Η επιτυχία της μύγας στο Schiphol έδειξε κάτι βαθύτερο: ότι οι άνθρωποι δεν συμπεριφέρονται πάντα ορθολογικά, αλλά αντιδρούν σε μικρά ερεθίσματα, σύμβολα και παιχνιδιάρικες προκλήσεις. Ένα απλό οπτικό «κόλπο» αποδείχθηκε πιο αποτελεσματικό από κανονισμούς και αυστηρά μέτρα. Και μάλιστα, χωρίς να προσβάλλει ή να πιέζει κανέναν.
Έκτοτε, το «fly-in-the-urinal» διδάσκεται σε πανεπιστήμια, business schools και μαθήματα design thinking σε όλο τον κόσμο. Από τη μείωση της σπατάλης ενέργειας έως την αύξηση της ανακύκλωσης, η λογική του nudge έχει εφαρμοστεί σε αμέτρητα πεδία. Όλα ξεκίνησαν όμως από μια μικρή χαραγμένη μύγα σε ένα ουρητήριο — και την παραδοχή ότι, πολλές φορές, για να αλλάξεις τη συμπεριφορά, δεν χρειάζεται να αλλάξεις τον άνθρωπο. Αρκεί να αλλάξεις το περιβάλλον γύρω του.












