Το μυστήριο με τις κατσίκες στη Βραζιλία: Πώς κατάφεραν να επιβιώσουν για 250 χρόνια σε νησί χωρίς σταγόνα νερού
Επιστήμονες μελετούν την απίστευτη ανθεκτικότητά τους αφού τις απομάκρυναν από το νησί για την προστασία του τοπικού οικοσυστήματος.

Δημοσίευση 23/6/2026 | 16:13
Ένα απίστευτο μυστήριο καλούνται να λύσουν επιστήμονες στη Βραζιλία, μελετώντας ένα κοπάδι κατσικιών που όχι μόνο επιβίωσε, αλλά ευημερούσε για πάνω από δύο αιώνες σε ένα απομονωμένο νησί χωρίς καμία γνωστή πηγή γλυκού νερού.
Επιστήμονες στη Βραζιλία προσπαθούν να κατανοήσουν πώς ένα κοπάδι κατσικιών κατάφερε να ευημερήσει σε ένα απομονωμένο νησί στη βορειοανατολική Βραζιλία για περισσότερους από δύο αιώνες, χωρίς καμία γνωστή πηγή γλυκού νερού. Η παρουσία τους στη Σάντα Μπάρμπαρα, ένα από τα πέντε ηφαιστειακά νησιά του αρχιπελάγους Αμπρόλιος, καταγράφεται για πάνω από 250 χρόνια.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα ζώα μεταφέρθηκαν εκεί από αποικιοκράτες και εγκαταλείφθηκαν, όπως συνέβαινε συχνά με οικόσιτα ζώα που αποτελούσαν πηγή τροφής σε αποικιακές προσπάθειες που αποτύγχαναν.
Η απομάκρυνση για την προστασία του οικοσυστήματος
Παρά τη φαινομενική έλλειψη πόρων, οι κατσίκες πολλαπλασιάστηκαν σε τέτοιο βαθμό που η παρουσία τους άρχισε να επηρεάζει αρνητικά την οικολογική ισορροπία του νησιού. Συγκεκριμένα, απειλούσαν επτά είδη θαλασσοπουλιών που αναπαράγονται στην περιοχή, καθώς και την ενδημική χλωρίδα.
Τον περασμένο μήνα, το Ινστιτούτο Chico Mendes για τη Διατήρηση της Βιοποικιλότητας (ICMBio), που διαχειρίζεται το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Αμπρόλιος, ολοκλήρωσε την επιχείρηση απομάκρυνσης των τελευταίων 27 κατσικιών από τη Σάντα Μπάρμπαρα. «Αν ο πληθυσμός τους δεν είχε ελεγχθεί, θα καταλάμβαναν ολόκληρο το νησί και τελικά θα αυτοκαταστρέφονταν», δήλωσε ο Ερισμάρ Ρότσα, επικεφαλής του πάρκου.
Το μυστήριο της επιβίωσης χωρίς νερό
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι, σε όλα τα χρόνια που οι επιστήμονες παρακολουθούσαν τις κατσίκες, δεν τις είδαν ποτέ να πίνουν νερό. Αυτό το γεγονός γεννά το βασικό ερώτημα: πώς κατάφεραν να ενυδατώνονται και να επιβιώνουν για πάνω από δύο αιώνες;
Προς το παρόν, οι ειδικοί διατυπώνουν δύο βασικές υποθέσεις. Η μία θεωρία είναι ότι οι κατσίκες ίσως προσαρμόστηκαν σταδιακά στην κατανάλωση θαλασσινού νερού. Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι κάλυπταν τις ανάγκες τους σε υγρά τρώγοντας γλιστρίδα, ένα φυτό με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό που φύεται άφθονα στο νησί.
Όχι απλώς επιβίωση, αλλά ευημερία
Οι κατσίκες της Σάντα Μπάρμπαρα δεν περιορίζονταν στην απλή επιβίωση. Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα περισσότερα νεογέννητα στο νησί προέρχονταν από δίδυμες γεννήσεις, ένα σημάδι που υποδηλώνει ότι τα ζώα ήταν καλά θρεμμένα και υγιή. Αυτή η παρατήρηση ενισχύει ακόμη περισσότερο το μυστήριο γύρω από την αξιοσημείωτη ανθεκτικότητά τους.
Μελετώντας αυτά τα ζώα, οι επιστήμονες ελπίζουν να αποκωδικοποιήσουν το μυστικό τους. Τα ευρήματα θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ανάπτυξη νέων φυλών ζώων, ανθεκτικότερων στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και καλύτερα προσαρμοσμένων σε άνυδρες περιοχές.












