Τι είναι η White Friday: Στο Ντουμπάι δε γιορτάζουν Black Friday
Ιδιαίτερα στη Σαουδική Αραβία, η White Friday έχει εξελιχθεί σε εμπορικό γεγονός

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Αν έχεις βρεθεί Νοέμβριο στα malls ή στα e-shops του Ντουμπάι, του Ριάντ ή του Καΐρου, θα έχεις παρατηρήσει παντού τεράστια banners με τη φράση White Friday.
Πρόκειται για τη δική τους εκδοχή του διεθνούς φαινομένου της Black Friday – μόνο που στη Μέση Ανατολή το χρώμα του θεσμού άλλαξε. Το μαύρο δεν θεωρείται ιδιαίτερα θετικό σε πολλές χώρες της περιοχής, ενώ το λευκό συμβολίζει τύχη, καθαρότητα και ευημερία. Έτσι, το γνωστό shopping event «βάφτηκε» λευκό για να γίνει πιο συμβατό με την τοπική κουλτούρα.
Η White Friday έκανε την εμφάνισή της περίπου το 2014 και, μέσα σε λίγα χρόνια, μετατράπηκε σε μία από τις πιο δυνατές εμπορικές στιγμές του Νοεμβρίου, κυρίως στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία και την Αίγυπτο. Είναι ένας θεσμός άμεσα συνδεδεμένος με την ψηφιακή κατανάλωση: το μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών γίνεται από κινητό, ενώ κολοσσοί όπως Amazon, Noon και Namshi καθοδηγούν την εμπορική κίνηση με εντυπωσιακές προσφορές και συνεχόμενα flash sales.
Οι καταναλωτές της περιοχής έχουν διαφορετικά προφίλ και ανάγκες. Από τη μία, υπάρχει το κοινό που κυνηγά premium ηλεκτρονικά, luxury μόδα και high-end προϊόντα. Από την άλλη, οι expats και οι οικογένειες στοχεύουν σε πιο πρακτικές αγορές, ταξιδιωτικά deals και καθημερινές προσφορές. Άλλοι προετοιμάζονται με λίστες και σύγκριση τιμών, ενώ πολλοί παρασύρονται από τις γρήγορες εκπτώσεις που εμφανίζονται για λίγες μόνο ώρες. Παρότι τα malls γεμίζουν κόσμο, η πραγματική «μάχη» γίνεται online.

pexels
Η κουλτούρα της περιοχής παίζει μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση του φαινομένου. Οι αγορές συχνά αντιμετωπίζονται ως οικογενειακή διαδικασία, οι διαφημίσεις χρησιμοποιούν λέξεις-κλειδιά οικείες στο τοπικό λεξιλόγιο — όπως khasm (έκπτωση) και forsa (ευκαιρία) — ενώ το λευκό branding δημιουργεί ένα θετικό, «καθαρό» συναίσθημα γύρω από την ημέρα των μεγάλων προσφορών.
Ιδιαίτερα στη Σαουδική Αραβία, η White Friday έχει εξελιχθεί σε εμπορικό γεγονός μεγαλύτερο και από τις εκπτώσεις της Πρωτοχρονιάς. Ηλεκτρονικά προϊόντα, μόδα, είδη σπιτιού, αλλά και ταξίδια και εμπειρίες καταγράφουν τεράστια ζήτηση, με τους εμπόρους να αξιοποιούν την περίσταση για να προσελκύσουν νέους πελάτες και να αυξήσουν τον τζίρο τους.
Στην πραγματικότητα, η White Friday δεν αποτελεί απλώς μια ακόμη ημέρα εκπτώσεων, αλλά μία ζωντανή απόδειξη του πώς ένα παγκόσμιο trend μπορεί να ριζώσει σε μια αγορά μόνο όταν προσαρμοστεί στις αξίες, τις συνήθειες και τα σύμβολα της τοπικής κοινωνίας. Είναι ένα πολιτισμικά «μεταφρασμένο» εμπορικό γεγονός που κατάφερε να γίνει θεσμός.












